De nye merkene begynner å prege dunker og produkter

Lanserte den nye merkeordningen, hvor blant annet Orkla og COOP viste frem de nye merkene på noen av sine produkter.

Av: Avfall Norge | Publisert: 28. august 2020

Tirsdag 25. august var det ekstern lansering av den nye merkeordningen.

COOP er en av de første som har merket sine emballasjer med de nye merkene, og er godt fornøyd med at bransjen tar tak i dette.

- Vi vet at kundene våre ønsker å kildesortere, de ønsker å vite hva de skal gjøre med emballasjen, dermed ønsker vi å hjelpe de. Ved å sette på de nye symbolene som også er i farger, og som er like på de som står på søppeldunkene, gjør vi det mye lettere for forbrukeren, sier Sylvia Lofthus, kvalitetssjef for emballasje i COOP.

I tillegg til COOP, er det også flere andre produsenter som har begynt å merke produktene sine med de nye merkene, blant annet Orkla, Tine, Norgesgruppen og Bama med flere.

- Det er veldig stas å se at de nye merkene begynner å komme i butikk, og at de store produsentene går foran og er tidlig ute, sier Mona Sæther, prosjektleder i Avfall Norge.

Renovasjons- og gjenvinningsetatenn deltok også, og viste frem hvordan de nye merkene skal prege sine avfallsdunker fremover.

- Vi ønsker å ha enkle løsninger, uansett hvor i landet du er, som skal gjøre det enklere å kildesortere. De nye merkene bidrar til dette, sier Kjersti Kristoffersen i Renovasjons- og gjenvinningsetaten.

Renovasjons- og gjenvinningsetaten ser for seg at de vil innen 5 år ha alle de nye merkene på sine beholder.

- Vi har 80 000 beholdere som vi kommer til å skifte ut gradvis de neste årene. Vi har mange innflyttere til Oslo, og er derfor avhengig av at systemet er enkelt, sier Kristoffersen.

Relaterte artikler

Se flere nyheter