Ønsker felles kommunikasjon rundt kildesortering av emballasje

I samarbeid med LOOP og Grønt Punkt Norge arrangerte Avfall Norge frokostmøte om den nye merkeordningen og hvordan bransjen kan samkjøre kommunikasjonen rundt kildesortering av emballasje. Mange gode tiltak og initiativ er på vei!

Av: Avfall Norge | Publisert: 18. januar 2021

Produsentene tidlig ute

Den nye merkeordningen ble lansert i fjor, og er allerede på god vei til å bli implementert rundt omkring i landet. Flere produsenter er tidlig ute med å få på plass merkene på sine produkter.

- Vi er veldig glade for at produsentene er tidlig ute, det gjør det lettere for oss i kommunikasjonen rundt dette, sa Jørgen Bakke Fredriksen fra Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo på webinaret.

Sylvia Lofthus i COOP Norge var en av de som presenterte hva de jobbet med for å sikre design for gjenvinning på sine emballasjeprodukter, og hvordan de nye merkene skal gjøre det lettere for forbrukeren å kildesortere. COOP har som mål at ingen av deres emballasje skal merkes som restavfall etter Grønt Punkt Norge sine anbefalinger.


Felles kommunikasjon

Målet med webinaret var og blant annet presentere et faktaark som LOOP, Avfall Norge og Grønt Punkt Norge har jobbet sammen for å utarbeide, som skal bidra til å samhandle kommunikasjonen rundt kildesortering av emballasje.

- Vi mener det er viktig, særlig nå som de nye merkene er på plass og vi får en mer helhetlig visuell kommunikasjon rundt kildesortering, at bransjen også er samhandlet på resten av dette med kommunikasjon rundt kildesortering av emballasje, sier Mona Sæther, fagrådgiver i Norge.

Relaterte artikler

Se flere nyheter