- Én motivasjon er å huke tak i studenter som kan bli fremtidige kolleger

I sommer hadde ROAF tre REdu-studenter som interns. Her forteller selskapets REdu-koordiator hvorfor.

Av: Avfall Norge | Publisert: 31. oktober 2022

Denne artikkelen er skrevet av REdu-student og kommunikasonskoordinator Fride Sanna.

Sommeren 2022 tok ROAF inn tre REdu-interns: Julie Holsæter, Øyunn Sivertsen og Anne-Guro Bekken. De skulle jobbe med ombrukspotensialet til ROAF og nye løsninger for innsamling av grovavfall og ombruksvarer. Miljøingeniør Anne Hertzenberg i ROAF var selv REdu-intern for Avfall Norge i 2018 og for Oslo REG i 2019, og fungerte som REdu-koordinator.

- Hva var motivasjonen for å ta inn studentene?

- Det er svært relevant å knytte bransjen og studentene sammen, og REdu er et godt initiativ til akkurat det. Vi ser at bransjen har oppgaver og utfordringer vi ikke alltid rekker å ta tak i. Da er det veldig fint å gi studenter mulighet til kun å konsentrere seg om den ene oppgaven i en spesifikk tidsperiode. De får også mulighet til å komme med et nytt blikk på bransjen, og muligens ser de andre løsninger som vi som har jobbet her en stund og i resten av bransjen ikke klarer å se.

- I tillegg var motivasjonen å få fersk kunnskap inn, og prøve å huke tak i studenter som kan bli fremtidige kolleger. Vi i ROAF ønsker å vise oss frem og gi studenter et positivt inntrykk av bransjen. Vi opplever jo ofte at folk ikke helt skjønner hva avfallsbransjen går ut på eller hvilke muligheter som finnes her før de får mulighet til å jobbe i bransjen selv.

Ombrukspotensial og avfallshåndtering i bilfrie byer

I samarbeidet med Julie, Øyunn og Anne-Guro var ROAF ute etter flere svar. Studentene fikk to oppdrag: Det ene var en fremtidsrettet oppgave knyttet til innsamling av grovavfall og ombruksvarer i bilfrie bysamfunn, det andre en mer konkret ombruksoppgave for å kartlegge ROAFs potensiale. Håpet var å finne nye løsninger og få nye innfallsvinkler på problemer ROAF står ovenfor. Dette var noe av grunnen til at ROAF tok inn Julie og Øyunn, som begge har psykologi-bakgrunn.

- For å forstå hvordan vi skal løse fremtidsutfordringer er vi helt avhengig av å se menneskelige behov, og hva folk som ikke er totalt avfallsnerder, som vi jo er, tenker og føler om avfall. Vi kan irritere oss over at de ikke gjør som vi vil eller ikke benytter løsningene slik vi ønsker, men vi innser vel at vi burde prøve å forstå innbyggerne våre litt bedre for å utarbeide løsninger som fungerer optimalt, sier Hertzenberg.

Imponerende resultater

Det har også vært en positiv opplevelse for ROAF å ha studentene hos seg. Hertzenberg forteller om en hverdag fylt med mye engasjement og motivasjon.

- De har jobbet seg gjennom problemstillingene, tatt initiativ til å snakke med interne og eksterne ressurser, hentet inn erfaring fra andre selskaper, og virkelig vist interesse i bransjen og de oppgavene de har fått. Det har vært engasjerende, og veldig gøy å se resultatet. Både jeg og kollegene er imponert over alt de har fått til på seks uker.

REdu-studentene har også kommet med konkrete løsningsforslag til ROAF. Hertzenberg forteller blant annet om løsningsforslag som inkluderer studenter og eldre i samfunnet, og med et mer mellommenneskelig perspektiv på avfallshåndtering.

- Anne-Guro presenterte for oss bla. en hente- og bringeordning i ett; at vi setter opp kollektivtransport til gjenbruksstasjonen. Særlig for studenter, og hvor vi også kan tilby levering av større ombruksvarer. Det er et forslag ihvertfall jeg aldri hadde hørt internt tidligere. Det handler om hvordan vi praktisk skal håndtere de oppgavene vi vil ha løst og samtidig inkludere og engasjere større deler av samfunnet.

- Fokuset vårt var ikke i utgangspunktet å se på det store bildet, men det synes jeg er fint at studentene likevel har gjort. Som med det psykologiske perspektivet - å lage et samlingspunkt og læringsarena for avfall og gjenbruk. Det kan motivere folk mer, og det får avfall til noe bli noe mer enn bare søppel som folk vil bli kvitt. Vi sliter jo allerede med å få folk til å bruke avfallsbeholderne under kjøkkenbenken og utenfor hjemmet sitt, så vi må tenke nytt, og det har studentene våre gjort for oss i sommer, sier Hertzenberg.

REdu-studentene har også inspirert ROAFs øvrige ansatte.

- Det var en overveldende respons fra de ansatte da studentene presenterte oppgavene sine. Alle gikk ut derfra med ny energi og giv, og vi fikk øynene opp for alternative løsninger på utfordringene våre. Dette tror jeg var veldig inspirerende for studentene også, og forhåpentlig skapte sommerjobben et engasjement for bransjen som gjør at de velger den når de skal ut og søke jobb etter endt utdanning, sier Hertzenberg.

Viktige innspill og nyttige erfaringer

Hertzenberg og resten av ROAF ser frem til å ta imot nye REdu-interns allerede neste år.

- Jeg vil oppfordre flere til å ta imot REdu-studenter. Det er veldig mye nyttige kunnskap der ute som vi trenger og må ta med oss. Vi har behov for å utvikle oss hele tiden. Det er studentene som sitter med den ferskeste fagkunnskapen, så vi i bransjen må henge oss på, avslutter Hertzenberg.

Kontakt oss

Heidi Hopstock

Rådgiver
Avfall Norge
Ansvar: REdu, kompetanse, innovasjon og medlemmer
Telefon:  98469852

Relaterte artikler

Se flere nyheter